شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

 متن کامل پایان نامه کارشناسی ارشد

عنوان کامل پایان نامه :

 مطالعه تاثیر انعطاف پذیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی شرکت های صادرکننده سنگ تزئینی

قسمتی از متن پایان نامه :

1.2    توسعه بازار صادرات

در ادبیات بازاریابی بین­المللی­، راهبرد توسعه بازار صادراتی به این شکل تعریف شده می باشد:          تصمیم راهبردی بلندمدت راجع به اندازه گستردگی بازار صادراتی در طول زمان و تخصیص کوشش های بازاریابی میان بازارهای صادراتی مختلف. در این خصوص دو رویکرد بدیل در ادبیات صادراتی شناسایی شده و مورد بحث قرار گرفته می باشد:تمرکز بازار ،به معنی تمرکز استراتژیک یک شرکت بر تعدادی از بازارهای صادراتی به دقت انتخاب شده و تخصیص منابع برای فعالیت های صادراتی در همین بازارها و گسترش بازار.به معنی صادرات به هر تعداد بازار صادراتی که مقدور باشد ،بدون توجه ویژه به بازار خاص.( Katsikeas,2006)انتخاب راهبرد توسعه بازار صادراتی می تواند تاثیر مهمی بر تدوین راهبردهای آمیخته بازاریابی صادراتی کل شرکت داشته و نهایتا” بر عملکرد صادراتی آن موثر باشد اما توافق عامی در مورداینکه کدام راهبرد منجر به عملکرد صادراتی بهتر خواهد گردید میان پژوهشگران وجود نداشته می باشد . بدلیل مسائل معضلات مفهومی وروش شناختی دراین مطالعات و کمبود پژوهش­های تجربی در این زمینه، نتایج حاصل ازآنها یکپارچه نیست و ارتباط میان راهبرد بازاریابی صادراتی و عملکرد صادراتی همچنان به عنوان موضوعی حل نشده باقی مانده می باشد (Zou,2002).اغلب مطالعات مربوط به توسعه بازار صادراتی در یک دوره 10ساله بین سال­های1995­و2005 منتشر­شده­اند. این مطالعات توجه خود را معطوف این مساله ساخته­اند که کدامیک از راهبردهای نامبرده (تمرکز بازار یا گسترش بازار)به عملکرد صادراتی بهتری منجر­می­گردد. بعضی از این مطالعات اتخاذ راهبرد تمرکز بازار را پیشنهاد­می­کنند­، با این استدلال که با تمرکز روی نسبتا” کمی از بازارهای کلیدی ،شرکت­های صادراتی خواهند توانست سهم بازار بزرگتری به­دست­آورند که آن نیز در جای خود سودآوری بلندمدت آنها را بهبود­می­بخشد. (Trang,2000) گروه دیگری از این مطالعات استراتژی گسترش بازار را توصیه­می­کنند، زیرا که بدست آوردن سهم بازارهای محدود در تعداد زیادی از بازارهای صادراتی پراکنده ، شرکت­های صادراتی را قادرساخت که ریسک بازارخارجی راکاهش داده وبه سطوح سودآوری بالاتری دست­یابند. در میان این­دودیدگاه، بعضی از صاحبنظران نیز رویکرد اقتضایی درپیش­گرفته و عقیده دارند که مناسب­بودن یک راهبردتوسعه بازارصادراتی به عوامل موقعیتی مختلفی از قبیل محصول، بازار و متغیرهای خاص شرکت بستگی­دارد .(Taylor,2008) با در نظر داشتن نتایج تحقیقاتی که تفاوت معنی­داری در عملکرد صادراتی میان دوگروه تمرکز بازار وگسترش بازار نظاره­نکرده­اند، محققان بعدی(از دهه 1990 به بعد) رویکردی اقتضایی اتخاذ­کرده­اند و کوشش در شناخت عواملی داشته­اند که راهبرد­های تمرکز بازار وگسترش بازار را از هم متمایز می­سازد .نکته قابل توجه اینکه در جدیدترین پژوهش­ها دیگر به متغیر عملکرد صادراتی پرداخته­نشده­می باشد . در این بین کاتیسکاس و لئونیدوبه گونه تجربی به شناسایی متغیرهایی پرداخته­اند که می­توانند تبیین دهند چرا شرکت ها از یک رویکرد خاص در توسعه­بازار صادراتی پیروی­می کنند . کاتیسکا و دیگران در جدیدترین پژوهش انجام­گرفته در این­حوزه به شناسایی تفاوت­های موجود  شرکت­های دارای استراتژی­های توسعه بازارصادراتی مختلف، ازنظر مدیریت­فروش صادراتی پرداخته­اند. (Katsikeas,2006)

 

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

آیا هرچه انعطاف پذیری صادراتی در شرکت های تولید کننده سنگ های تزیینی بالاتر باشد ، سطح عملکرد صادراتی بالاتر می باشد ؟

آیا هرچه انعطاف پذیری صادراتی در شرکت های تولید کننده سنگ های تزئینی بالاتر باشد ، سهم بازار صادراتی آن بالاتر می باشد ؟
راهکارهای بهبود عملکرد صادراتی شرکت های تولید کننده سنگ های تزئینی کدامند ؟

5.1 اهداف پژوهش

این پژوهش با هدف مطالعه انعطاف پذیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی انجام می گردد . درهمین راستا اهداف زیر دنبال می گردد :

مطالعه وضعیت عملکرد صادراتی در شرکت های صادر کننده سنگ تزئینی در استان مرکزی

ارائه راهکارهایی برای بهبود عملکرد صادراتی این شرکت ها

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : مطالعه تاثیر انعطاف پذیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی شرکت های صادرکننده سنگ تزئینی  با فرمت ورد