متن کامل پایان نامه ارشد با فرمت ورد

عنوان کامل پایان نامه :

 مطالعه تأثیر عناصر آمیخته بازاریابی بر افزایش فروش و سهم بازار خارجی

قسمتی از متن پایان نامه :

کنترل قیمت

بسیاری از کشورها، دولت و سایر سازمانهای کنترل کننده بر روی قیمت کالا و خدمت نظارت می کنند. با وجودی که در کشورهای صنعتی کنترل قیمت مثل بعضی از کشورهای کمتر توسعه یافته شدید نیست، اما قیمت کالاهایی مثل دارو به شکل های مختلف در این گونه کشورها کنترل می گردد.

کنترل قیمت در کشورهایی که تورم بالایی دارند شدیدتر انجام می شود. مثلاً در ایران بنگاه های اقتصادی برای مقابله با تورم قیمت های خود را افزایش می دهند، که این افزایش قیمت خود منجر به تورم بیشتری می گردد و دولت مجبور به مداخله و کنترل قیمت ها می گردد که کنترل قیمت نیز بر روی فعالیت های اقتصادی به دلیل محدودیت هایی که ایجاد می کند، اثرمنفی برجای می گذارد. به این دلیل کنترل قیمت بعضی از کالاها به صورت دوره ای انجام می پذیرد.

 

2-14-3-4- مقررات دامپینگ

دامپینگ به فروش کالا با قیمتی کمتر از هزینه تولید اطلاق می گردد. معمولاً شرکت هایی که مازاد تولید دارند، این مازاد را در کشور خارجی با قیمتی به فروش می رسانند که فقط جواب گوی هزینه های مستقیم باشد. هدف از دامپینگ فروش مازاد و حذف رقبا در بازارهای خارجی می باشد. دامپینگ زمانی مؤثر می باشد که تقاضا در بازار مورد هدف با کشش باشد. بسیاری از شرکت های بین المللی حتی در شرایطی که بازار با کشش می باشد حاضر نیستند که از دامپینگ بهره گیری کنند، زیرا که دامپینگ فقط پاسخگوی اهداف کوتاه مدت شرکت می تواند باشد و ممکن می باشد جنگ قیمت را در آن بازار ایجاد کند.

 

2-15- استراتژیهای قیمت گذاری

یک شرکت هدف های متفاوتی برای قیمت گذاری خود می تواند داشته باشد. بعضی از این اهداف عبارتند از:

  • اندازه بازگشت سرمایه:
  • هدف بعضی از شرکتها رسیدن به سطح مشخصی از برگشت سرمایه خود می باشد.
  • تثبیت بازار:

بعضی از شرکتها کوشش می کنند که از تحریک رقبای رهبر پرهیز نمایند و فقط کوشش در حفظ سهم بازار خود نمایند.

  • همسو با بازار:

در مورد کالاهای تولید نشده ای مثل قهوه و گندم که قیمت آنها در بازار مشخص می باشد هر گونه انحرافی از این قیمتها باعث کاهش فروش و کاهش غیرضروری سود می گردد.

  • قیمت­گذاری جهت فرق کالا:

شرکت ها کالای خود را برای بازار هدف خاصی قیمت گذاری می نمایند به نحوی که مشتری بین این کالا و و کالاهای رقبا فرق قائل گردد. برای ایجاد فرق بعضی وقت ها قیمت گذاری به مراتب بالاتر از هزینه ای می باشد که تفاوت های کالا را توجیه کند. مشکل زمانی بروز می کند که ادراک مشتریان در بازارهای مختلف نسبت به ذهنیتی که این کالا ایجاد می کند، یکی نباشد.

  • قیمت گذاری بالا:

بعضی از شرکت ها کالای خود را در بازار خارجی با قیمت بالا معرفی می کنند به تدریج قیمت را کاهش می دهند. گاهی با افزایش رقابت از آن بازار خارج می شوند. این روش معمولاً برای معرفی کالاهای جدید اتخاذ می گردد تا هزینه های R&D را پوشش دهد.

 

  • نفوذ در بازار:

بعضی از شرکت ها با قیمت های پایین کالاهای خود را به بازارهای خارجی عرضه می کنند تا از این طریق فروش خود را افزایش دهند و سهم بازار خود را گسترش دهند و همچنین بر رقبا نیز چیره شوند. شرکت های ژاپنی که از این استراتژی بهره گیری کرده اند و توانسته اند رهبری بسیاری از بازارها مانند بازار اتومبیل و وسایل الکترونیکی را به دست آورند.

  • کسب سریع نقدینگی:

زمانی که شرکتی با مسأله ورشکستگی روبرو می باشد و یا محصولاتش در مرحله بلوغ یا افول منحنی عمر کالا قرار دارد و یا اینکه به دلیل تغییر سیاست های دولت محصولات شرکت آینده نامشخصی دارند، شرکت تصمیم به کسب سریع نقدینگی از طریق افزایش فروش می گیرد. برای این مقصود شرکت از مکانیزم های مختلفی از قبیل تخفیف، فروش نقدی و سایر سیاست های تشویقی بهره گیری می کند.

  • جلوگیری از ورود رقبا:

بعضی از شرکت ها کالاهای خود را با قیمت های بسیار پایین به بازار ارائه می دهند، تا به رقبا بفهمانند که ورود به این بازار سود کمی را برای آنها به ارمغان خواهد آورد ضمن اینکه در صورت ورود به بازار درگیر جنگ رقابت نیز خواهند گردید.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

 

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

 

  1. مطالعه تأثیر عناصرآمیخته ­بازاریابی(4P) بر افزایش فروش­وسهم­بازارخارجی در شرکت پگاه­گلپایگان
  2. تعیین مهمترین عامل موثر از عوامل آمیخته بازاریابی بر فروش شرکت

 

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : مطالعه تأثیر عناصر آمیخته بازاریابی بر افزایش فروش و سهم بازار خارجی  با فرمت ورد