متن کامل پایان نامه کارشناسی ارشد

عنوان کامل پایان نامه :

 مطالعه تاثیر انعطاف پذیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی شرکت های صادرکننده سنگ تزئینی

قسمتی از متن پایان نامه :

1.2    مقدمه

به گونه کلی برچسب “انعطاف پذیری” به سازمان هایی اختصاص یافته که می توانند به تغییرات بافتی سریع و غیرقابل پیش بینی پاسخ دهند. به گونه ویژه تر، انعطاف پذیری استراتژیک به پویایی سهام در بازار محصولات صادراتی تصریح دارد. این انعطاف پذیری ایجاد‍، نگهداری و حتی تحقق گزینه های استراتژیک در سطح مسیر توسعه صادرات را دربردارد. تأکید بر انعطاف پذیری استراتژیک برای تقویت درک ما از  بی نظمی های نظاره شده در گستره صادرات امیدبخش می باشد. صادرات به عنوان موتور محرکه اقتصاد و رمز بقای کشورها در بازارهای جهانی تأثیر مهمی را در عرصه اقتصاد اعمال می کند، زیرا تقویت ظرفیت های تولیدوایجاد ظرفیت های جدید ضمن هموارکردن راه توسعه صادرات تأثیر دولت رابه عنوان تضمین کننده سرمایه­گذاری­های موجود وکاهش انحصار، پررنگ­تر می­کند. (Christensen,., 2007) ازسوی دیگرصادرات امکان بهره گیری از بازارهای جهانی را برای رشد تولید داخلی مهیاکرده و بنگاه های تولیدی را قادر می سازد از محدودیت های بازار داخلی رها شده و با توسعه صادرات بازارهای جهانی را هدف قرارداده و از صرفه های اقتصادی حاصل از مقیاس تولید بیشتر ، بهره برداری کنند . یکی از مهم ترین ابزارهای استراتژی توسعه صادرات، برخورداری ازمزیت نسبی درگردونه مبادلات خارجی می باشد. ممکن می باشد کشوری ازلحاظ تولید مزیت داشته باشد اما از نظر بازرگانی فاقد مزیت باشد. فقدان مزیت بازرگانی از ناکارآیی نسبی در بازار کالا در مراحلی همچون بسته بندی ، حمل ، کنترل کیفیت ، استانداردهای تولیدی ، عدم دسترسی به اطلاعات مربوط به تجارت جهانی و… ناشی می گردد . (Christensen,., 2007)

بازاریابی به عنوان یک پدیده تجاری، یک چارچوب فکری، یک فرآیند اقتصادی، یک فرآیند تعدیل عرضه و تقاضا، خلق مطلوبیت فیزیکی، زمانی و مکانی، فرآیند تمرکز و برابری و توزیع، یک فرآیند انتقال مالکیت محصول تعریف شده می باشد. از دیدگاه اقتصاددانان ، بازاریابی یک فرآیند اجتماعی می باشد که کالاو خدمات را به گونه یی از تولیدکننده به سمت مصرف کننده هدایت می کند که موجب برقراری تعادل میان عرضه و تقاضا گردیده و اهداف اجتماعی را تامین می کند. Cooper, 2005))

بازاریابی را می­توان ازدیدگاه مشتری نیز تعریف­نمود. پیتر­دراکر در این ارتباط تعریف زیر را ارائه می کند: « در صورتی که بازاریابی از نظر نتیجه نهایی آن ملاحظه گردد، اساس کار تجارت می باشد. » این تعریف مشخص می کند که تاکید بایستی بر چه عواملی باشد و این مساله توجیه اقتصادی وجود یک شرکت در یک حرفه یا تجارت می باشد . یک شرکت وقتی می تواند به صورت بلندمدت به کار خود ادامه دهد که رضایت مشتری را تامین کند . این امر مستلزم فعالیت های گوناگون بازاریابی در طی زمان می باشد. بازاریابی مهم ترین قدم در صادرات می باشد. شناخت بازارهای خارجی و راه های نفوذ به آن، شناخت هسته­های قدرت ، شناخت رقبا در کشور هدف از مهم­ترین قسمت­هاست که نیازمند تحقیقات و   جمع­آوری­اطلاعات استراتژیک می باشد. استراتژی بازاریابی شامل مشخص­کردن گروه­هایی از مشتریان    ( بازار هدف ) می باشد که یک بنگاه می تواند در مقایسه با رقبای خود به نحو بهتری خدمت­دهی کند. در استراتژی بازاریابی، یک بنگاه تصمیم می­گیردعرضه محصول، قیمت، پخش و کوشش­های ترویجی­اش را متوجه بخش خاصی از بازار کند. Harrington ,2006))

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

آیا هرچه انعطاف پذیری صادراتی در شرکت های تولید کننده سنگ های تزیینی بالاتر باشد ، سطح عملکرد صادراتی بالاتر می باشد ؟
آیا هرچه انعطاف پذیری صادراتی در شرکت های تولید کننده سنگ های تزئینی بالاتر باشد ، سهم بازار صادراتی آن بالاتر می باشد ؟

راهکارهای بهبود عملکرد صادراتی شرکت های تولید کننده سنگ های تزئینی کدامند ؟

5.1 اهداف پژوهش

این پژوهش با هدف مطالعه انعطاف پذیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی انجام می گردد . درهمین راستا اهداف زیر دنبال می گردد :

مطالعه وضعیت عملکرد صادراتی در شرکت های صادر کننده سنگ تزئینی در استان مرکزی

ارائه راهکارهایی برای بهبود عملکرد صادراتی این شرکت ها

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : مطالعه تاثیر انعطاف پذیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی شرکت های صادرکننده سنگ تزئینی  با فرمت ورد